Caracterització de la òrbita del satèl.lit  Io  entorn de Júpiter

 
 

A la figura tenim una representació de la òrbita de Io entorn del planeta Júpiter. Considereu els tres sistemes de referència seguents: {B} (Base, sistema en repòs, amb origen en el centre de Júpiter i amb els tres eixos indicats a la figura); {J}(sistema en rotació associat a Júpiter, que està girant segons l'eix y de la figura); i {I}(sistema associat a Io, indicat amb x', y', z' a la figura).

1) Determineu i feu una representació sobre paper de la sequencia d'operacions que permeten transformar el sistema {B}  en els sistemes {J} i {I} respectivament.

2) Escriviu les equacions matricials que permeten determinar les coordenades d'un punt P en el sistema {B} , si són conegudes en els sistemes {J} o {I}, en funció dels paràmetres del sistema (W_Jup,  W_orb,  W_Io,   R_Jup,  R_orb,  R_Io,   Delta,  Gamma)
 

3) Identifiqueu en el fitxer construccio.pov  les línies que defineixen la col.lecció de punts que descriuen Jupiter i Io (descripció feta en els sistemes associats {J} i {I} respectius). En la preparació de la escena, apliqueu les transformacions que heu determinat anteriorment a Jupiter, a Io, i als sistemes de referència respectius {J} i {I}, de manera que quedin correctament disposats en el sistema de l'observador {B}.
Genereu una animació d'una revolució de Io entorn de Júpiter que mostri també els sistemes de referència fixats a cada un dels dos objectes (Nota: en el fitxer construccio.pov el radi de la orbita i el tamany del satèl.lit s'han modificat -és a dir, no estan a escala- per a facilitar la visualització. No s'aconsella que introduiu els valors exactes).

Per a una visualització correcta possiblement necessitareu passar la següent opció a la comanda:

/home/share/assig/fmar/mpeg_player/mpeg_play   -dither color   fitxer.mpg
 
 
 
 


 
 
 

Completeu l'exercici amb la realització d'almenys un dels següents punts:

4) Animació d'un trànsit de Io:

Introduiu les mateixes transformacions en el fitxer transit.pov (en aquest el radi de la òrbita i del satèl.lit Io estàn a l'escala correcta) i feu una animació mpg entre els valors de t   0.68 < t <0.69.
 

5) Orbita complerta de Io, vista des de la línia Terra-Júpiter:

Modifiqueu la coordenada z de la posició de l'observador (càmera), fins a un valor de 15 unitats. Situeu la posició del Sol  light_source
en la posició <-2000,100,25000> i genereu una animació corresponent a una òrbita completa (de  t = 0 fins a  t=1)
 

6) Moviment de l'observador:

Modifiqueu la coordenada z de la posició de l'observador (càmera), de manera que a t = 0.68 ens trobem a   z = 22  mentre que per a t=0.69 ens trobem a z= 6.6  Suggeriment: feu que la coordenada z depengui del temps en la forma (0.69 - t)^2   o  (0.69 - t)^3, garantint sempre que es verifiquin les condicions per a t = 0.68 i t= 0.69.

Entrega:

Haureu d'entregar un breu informe consistent en els punts 1) i 2), i fer la visualització de les seqüències animades que hagueu realitzat.