F.M.A.R.







En aquesta pàgina trobareu una breu informació informal sobre l'assignatura FMAR. La informació de tipus més acadèmic la trobareu a la guia docent de la FIB  i naturalment, a les sessions de classe i de pràctiques.

El temari de l'assignatura

Bàsicament en el temari s'hi han inclòs un conjunt de tècniques matemàtiques de la física i la robòtica que ens permetran construir models de pràcticament qualsevol objecte animat constituit per parts rígides mòbils. En altres paraules, sabrem traduir al llenguatge d'equacions matemàtiques la descripció tant de l'objecte en qüestió com de les característiques dels moviments que pot realitzar. De fet, el criteri que hem seguit per a establir el temari ha estat el de incloure-hi les eines necessàries per a poder dur a terme aquest propòsit.

Les sessions de pràctiques

Si bé amb les tècniques que veurem a l'assignatura serem capaços d'escriure les equacions que regiran el comportament dels objectes i models estudiats, aquestes equacions no ens permetran escriure'n la solució en forma tancada pràcticament en cap cas. De fet, aquestes equacions estan preparades per a generar de forma directa solucions numèriques. És a dir, el comportament dels models només es pot determinar a partir de càlculs per ordinador. És per això que s'han inclòs a l'assignatura unes sessions de pràctiques amb ordinador que ens permetran cobrir aquesta part dels càlculs. D'altra banda, l'ordinador ens permet no només resoldre numèricament les equacions dels sistemes estudiats sinó també fer-ne una presentació gràfica tridimensional, necessària per a poder percebre l'evolució dels models i donar sentit als resultats numèrics obtinguts.

El software gràfic que utilitzarem a pràctiques

I per fi passem a comentar la part que segurament esteu desitjant: el software que ens permetrà fer les representacions gràfiques dels models que estudiarem.






Ens hem decantat per utilitzar Pov-Ray (Persistence Of Vision-Ray Tracing), bàsicament perquè ens permetrà concentrar-nos en la part física, que és la que ens interessarà en aquesta assignatura. La part gràfica, però, no ens fallarà pas: la capacitat de generar imatges d'una qualitat inversemblant només estarà limitada per els propis límits de l'usuari. Comentem només que la caràtula d'entrada a aquesta pàgina i la imatge d'un robot humanoide banyant-se aquí dalt han estat generats mitjançant Pov-Ray (el robot humanoide, per cert, serà un dels models estudiats i tractats a pràctiques).
 
 

Material per a les sessions de laboratori:
 
p1.tgz
 
p2.tgz
 
p3.tgz
 
p4.tgz
 
p5.tgz
 
p6.tgz
 
asteroide.tgz
 
 


Acabo doncs, i res millor que fer-ho amb un regal per a la vista:

Una petita mostra d'imatges generades per la comunitat d'usuaris de PovRay:

(En particular el model de cotxe Mini ha estat posat a
disposició pública pel seu autor, Gilles Tran)
 
 

Imatge gran
 

Imatge gran

Imatge gran